Fair Wear Foundation biedt lokale klachtenprocedure voor lidbedrijven
De leden van de Fair Wear Foundation zijn veelal textielbedrijven en kledingmerken die produceren bij leveranciers in bijvoorbeeld China, Bangladesh, Turkije of Portugal. Dit betekent dat de mensen die de producten maken voor een kledingmerk meestal niet rechtstreeks in dienst zijn bij dat bedrijf. Waar kunnen zij terecht met meldingen over eventuele misstanden?
Fair Wear Foundation heeft hiervoor een overkoepelend klachtenmechanisme opgezet, dat toegankelijk is voor werknemers van de leveranciers van de leden van de Fair Wear Foundation. Door samen te werken met lokale ngo’s zorgt Fair Wear Foundation voor een veilige manier van het melden van misstanden.
Op de brede stakeholderbijeenkomst op 23 april is Erica van Doorn, directeur van de Fair Wear Foundation één van de drie sprekers. Zij zal in haar presentatie in gaan op de elementen van dit programma, wat wel en wat niet werkt. Dat dit een belangrijk onderwerp is voor de Fair Wear Foundation blijkt ook uit het feit dat de verdere ontwikkeling van dit klachtenmechanisme centraal staat op de eigen internationale stakeholdermeeting van FWF, die aansluitend op de brede stakeholderbijeenkomst op 23 april plaats vindt.
“We hebben de afgelopen jaren veel geleerd over het vergroten van het vertrouwen van werknemers in het klachtensysteem en hoe we complexe problemen, zoals gendergerelateerd geweld, kunnen verhelpen. We zijn momenteel de volgende generatie van het systeem aan het ontwikkelen, met een focus op duurzaamheid en op het ondersteunen van de ontwikkeling van lokale geschillenbeslechtingsystemen.”
Naast de Fair Wear Foundation zullen ook AkzoNobel en Fairphone vertellen hoe zij omgaan met geschillenbeslechting. Hiermee wordt op 23 april een breed beeld gegeven van praktijkervaringen binnen een gevarieerde groep organisaties.
Kijk hier voor het volledige programma en om u aan te melden